Kan yoga als sport beschouwd worden in 2020?

Yoga is een woord afkomstig uit het Sanskriet, en zou vertaald kunnen worden als “herboren”. Het gaat bij yoga om het lichaam, de geest en bewustzijn met elkaar in evenwicht te brengen. Door de verschillende ‘asana’s’ (oefeningen) wordt de bloedsomloop en stofwisseling in gang gezet waardoor de verbranding wordt gestart. Het is een hele goede manier om tot rust te komen en echt even te ontspannen. Maar de vraag blijft, is yoga een sport?

Is yoga een sport?

is yoga een sportWaar gaan we het in dit artikel over hebben?

Door de verschillende bewegingen kan je bij yoga spierkracht opbouwen en je flexibiliteit verbeteren. De voordelen van yoga zijn dat het stress verlagend werkt, mede dankzij de verschillende ademhalingsoefeningen en meditaties. Je conditie kan verder opgebouwd worden en je energie zal toenemen. Power Yoga is een intensievere work-out, de nadruk ligt dan meer op de oefeningen in plaats van de meditatie. De oefeningen worden constant gemixt, hierdoor worden jouw spieren telkens verrast en blijven ze zich ontwikkelen.

Klinkt allemaal sportwaardig, maar kan je nu concluderen dat het echt als een sport beschouwd mag worden? Volgens het onderzoek ‘Medicine & Science in Sports & Exercise’ geldt het alleen als ‘lichte inspanning’, en dus niet als sport. Yoga valt in dezelfde categorie als wandelen en het optillen van lichte gewichten. Het wordt dus gelijkgesteld aan bijvoorbeeld een zak chips en glas wijn optillen tijdens je avond Netflix. Ongelooflijk toch?

Gelukkig geldt dit alleen als yoga je enige vorm van beweging is. Daarnaast werd in de studie alleen gekeken naar één van de meest kalme vormen. Yoga wordt dus niet beschouwd als een echte volwaardige sport, maar ach wat maakt dat ook uit? Zolang je er plezier in hebt, je stress verminderd wordt en je houding en lenigheid verbeteren, is het best een goede manier om je tijd door te brengen.

Yoga oefeningen voor thuis

Yoga wordt door sommige dan misschien niet bestempeld als een sport, dit neemt niet weg dat het de gezondheid van je lichaam bevorderd.

Een groot voordeel is dat dat je het gemakkelijk thuis kunt doen. Je hebt maar weinig ruimte nodig en de materialen die je nodig hebt vereisen maar een kleine investering, vervolgens kan je er jaren op vooruit.

Er zijn zowel online als offline genoeg aanbieder van lessen, maar welke oefeningen kunnen yoga beginners vandaag al thuis doen om eens kennis te maken met deze vorm van beweging.

De ‘asanas’ die we hieronder bespreken zijn allen yoga oefeningen voor beginners die vrijwel iedereen zou moeten kunnen.

Yoga oefeningen rug

De kat is een mooie en simpele oefeningen die je direct thuis kan doen. Het enige wat je nodig hebt is een yoga matje en een lekkere relaxte outfit.

Bij deze oefening ga je om handen en knieën op je matje zitten en maak je je rug zo bol mogelijk.  

De Kat is een heerlijke oefening oefening voor thuis die iedereen die dagelijks lang op een stoel zit zou moeten doen. Strek even lekker je nek, rug spieren.

Ook de gebroken kaars kan de rug enorm ontlasten. Bij deze yoga oefening lig je op de rug met je benen tegen elkaar en je heupen in een hoek van 90 graden en je billen tegen de muur.

Yin Yoga oefeningen

yin yoga oefeningenAls laatste bespreken we ook nog twee yin yoga oefeningen die je zelfstandig thuis kunt doen. 

De eerste is de child pose, misschien ken je deze wel of kan je je een klein beetje voorstellen wat de child pose inhoud.

Bij deze Yin yoga oefening ga je zitten op je knieën met de bal van je voeten plat op de grond en de voeten tegen elkaar. Je kan die knieën tegen elkaar houden of juist zo weid mogelijk uit elkaar.

Vervolgens probeer je je billen op je hakken te houden en reik je met je bovenlichaam naar voren. Steun eventueel op je ellebogen of strek je armen zo ver mogelijk naar voren met de handpalmen plat op de grond. Hou deze positie een aantal minuten vast.

De tweede Yin Yoga oefening is de butterfly, bij deze oefening ga je rustig met je billen op de grond zitten. Vervolgens plaats je je voetzolen tegen elkaar aan voor je op de grond. Je benen vormen nu als het goed is een diamant.

Buig nu met een bolle rug zo ver naar voren als prettig en houd deze positie een aan minuten vast.

Welke Yoga materialen heb je nodig?

Je hebt gelukkig maar weinig materialen en ruimte nodig. Wanneer je onderweg bent kunt je deze spullen prima meenemen en gewoon lekker doorgaan met je oefeningen.

Yoga matje

Een belangrijk onderdeel voor yoga zijn de yoga matjes. Zorg er bij het uitkiezen van een yoga matje voor dat de onderkant van je yoga mat goed stroef is. Hiermee voorkom je dat je matje gaat schuiven tijdens het uitvoeren van een oefening.

Yoga kussen

Verder kan een yoga kussen erg handig zijn. Er zijn een aantal yoga oefeningen waarbij je je kussen kan gebruiken. Zeker als beginner kan dit bij een aantal yoga oefeningen de uitkomst bieden.

Uiteraard zijn er nog veel meer materialen die je kunt aanschaffen maar probeer het eerst eens uit. Vind je het vervolgens heel leuk, dan kan je altijd nog overwegen om wat andere materialen aan te schaffen.

De Yoga matjes en Yoga kussens zijn makkelijke online te kopen. Via de aangegeven links kom je op een webshop waar je al je yoga materiaal online kunt kopen.

Heel veel plezier!

Andere materialen

Ben je naast de eerder genoemde materialen nog op zoek naar andere materialen. Denk bijvoorbeeld aan sportkleding of misschien meer voeding gerelateerde producten. Bijvoorbeeld om je eiwit levels op peil te houden. Check dan even het meest uitgebreide assortiment van Nederland op handige producten

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Kjelt van den Hazel

Kjelt van den Hazel

He, Mijn naam is Kjelt van den Hazel, oprichter van HealthMatch. Mijn doel is om Nederland een stukje gezonder te maken. Dat doe ik door dit soort artikelen en daarnaast kunnen we je doorverwijzen naar één van onze aangesloten professionals.