Een blessure sneller laten herstellen kan met behulp van deze voeding

Je zal het misschien niet direct denken, maar het is toch echt waar: voeding speelt een hele grote rol bij het herstellen van een blessure. Per jaar lopen sportende Nederlanders 4,5 miljoen sportblessures op, 370.000 blessures hiervan ontstaan bij fitness. Vaak gaat het dan om overbelasting van knieën, enkels of schouders. Voeding kan het herstel van de blessure optimaliseren en zorgt ervoor dat je sneller weer bezig kan met volledig sporten! 

Bindweefsel herstellen

De juiste voeding eten tijdens het herstellen van een blessure is dus erg belangrijk. Het kan je herstelproces versnellen, dit komt omdat jij er doormiddel van gezonde voeding voor zorgt dat de juiste voedingstoffen en bouwstenen voor spier en bindweefsel herstellen aanwezig zijn. 

bindweefsel herstellen

Hieronder gaan we in op een aantal belangrijke factoren die je lichaam helpen herstellen.

Je zal het misschien niet direct denken, maar het is toch echt waar: voeding speelt een hele grote rol bij het herstellen van een blessure. Per jaar lopen sportende Nederlanders 4,5 miljoen sportblessures op, 370.000 blessures hiervan ontstaan bij fitness. Vaak gaat het dan om overbelasting van knieën, enkels of schouders. Voeding kan het herstel van de blessure optimaliseren en zorgt ervoor dat je sneller weer bezig kan met volledig sporten!

Vitamines

Na blessures is er vaak schade aan het bindweefsel, vitamine C draagt bij de opbouw van een gezond bindweefsel en bindweefsel herstellen. Eet genoeg sinaasappels, kiwi’s, aardbeien en broccoli, dit bevat namelijk veel vitamine C. Daarnaast is het belangrijk om genoeg wortelen, zoete aardappel en spinazie binnen te krijgen. Hierin zit vitamine A, dat zorgt voor de productie van witte bloedcellen in je lichaam. Deze cellen helpen bij het bestrijden van infecties en virussen.

Eiwitten

Eiwitten stimuleren het herstel van een blessure en remmen het verlies van spiermassa. Na het oplopen van een blessure is het lichaam minder gevoelig voor de opname van eiwitten. Ik kan je aanraden om elke twee tot drie uur ongeveer 20-25 gram eiwitten te nemen, zodat genezing van collageen en andere weefsels kan plaatsvinden.

Meer weten over eiwitten? Lees dan het artikel Eiwitten – Alles wat je MOET weten! (2020) 

Zink

Voor een sterk immuunsysteem heb je zink nodig. Het helpt om vetten en proteïne die je eet te gebruiken bij blessure genezing. Onder andere kip, noten en zaden bevatten zink.

Omega-3

Omega-3, ook wel visvetzuren genoemd, bevatten een ontstekingsremmende werking. Het is een belangrijke bouwsteen voor de hersencellen, celwanden en het zenuwstelsel. Probeer minimaal 2 keer per week vette vis te eten, zoals zalm, makreel of haring. Je kan het ook binnenkrijgen door supplementen.

Kruiden

Kurkuma staat bekend om zijn ontstekingsremmende eigenschappen. Ook smeerwortel wordt vaak gebruikt bij sportblessures, het helpt goed tegen spierkneuzingen en blauwe plekken. Daarnaast kan heermoes gebruikt worden voor verhoging van de elasticiteit van het kraakbeen, gewrichtsbanden en pezen.

Water

Drink genoeg water! Het helpt uitdroging voorkomen en zorgt voor afvoer van afvalstoffen, wat weer belangrijk is in je herstelperiode. Zorg dat je per dag 1,5 tot 2 liter water binnen krijgt. Wist je dat je via eten ook veel water binnen krijgt? Lees dit artikel over voedsel dat veel water bevat.

Alchohol (vermijden)

Alcohol kan je beter niet drinken, dit zal namelijk het herstel vertragen. Alle energie wordt dan gebruikt voor het afbreken van alcohol, en niet voor het herstellen van je blessure. Ook suiker, geraffineerde producten en voeding met veel omega 6 (bijvoorbeeld zonnebloemolie) kan je beter links laten liggen omdat deze voeding een ontstekingsbevorderende werking heeft.

Conclusie: Beter herstellen van blessuren door voeding

Het is dus zeker mogelijk om je lichaam sneller te laten herstellen door de juiste voedingsmiddelen tot je te nemen. Uiteraard is het een totaal plaatje. Blijf je hetzelfde trainen als hoe je je blessure hebt opgelopen, dan gaat de juiste voeding het verschil niet maken. 

Maar met de juiste voeding, juiste training en voldoende rust en slaap geef je je lichaam de optimale omstandigheden om te herstellen. En daar gaat het uiteindelijk om wanneer je een blessure hebt opgelopen. De optimale situatie creëren om te herstellen. 

Naar aanleiding van deze ingrediënten meer kennis opdoen in de vorm van wat leuke recepten of andere tips. Bekijk onze Must-Reads over voeding

Deel dit met je vrienden

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Kjelt van den Hazel

Kjelt van den Hazel

He, Mijn naam is Kjelt van den Hazel, oprichter van HealthMatch. Mijn doel is om Nederland een stukje gezonder te maken. Dat doe ik door dit soort artikelen en daarnaast kunnen we je doorverwijzen naar één van onze aangesloten professionals.